De IT-beheerder van vandaag heeft het niet gemakkelijk. In plaats van alle apparatuur in één kantoor, bevinden de medewerkers zich all over the place. Thuis, bij een klant, of godbeter in het café! Zie dat maar eens allemaal efficiënt te managen.

Maar eigenlijk heeft de IT-beheerder het in de loop van de jaren alleen maar gemakkelijker gekregen. Met allerlei tools die je werk sneller en efficiënter maken kun je na de lunch al gewoon naar huis. Pardon, de klusjes doen waar je nooit aan toe kwam, natuurlijk. Elke systeembeheerder heeft zo zijn eigen trucjes en handigheidjes. Maar dat iedereen met zijn computer ergens anders zit is wel een dingetje. Gelukkig zijn er genoeg tools die je kunt gebruiken om op afstand het beheer te doen.

En laten we wel wezen, het heeft ook voordelen. Want je hoeft voor de meeste beheertaken de gebruiker niet meer achter zijn computer weg te sturen. Wat ook handig is als die wel op kantoor zit. Sterker, van de meeste dingen merkt de gebruiker helemaal niets omdat ze in de achtergrond kunnen draaien. Voor jou betekent het dat je acties en taken aan zet en vervolgens gewoon wat anders kunt gaan doen.

Flexibel uitrollen

Wat toch de meeste tijd kost is het uitrollen van software en updates. Met een goede deployment tool, zoals Easy Software Deployment, kun je de uitrol tot op de seconde nauwkeurig plannen. Dus bijvoorbeeld op momenten dat de computers niet meer gebruikt worden. Dat kan trouwens nog best een uitdaging zijn. Vroeger was het eenvoudig: tussen 17 en 9 uur de volgende ochtend zijn de (meeste) computers vrij. Maar nu veel mensen thuis werken, blijken de werkuren ineens ook steeds meer flexibel te worden. Dat betekent dat je over hele andere tijdvensters moet gaan nadenken, zeg tussen 23:00 en 6:00 om aan de veilige kant te blijven. Maar dat biedt nog steeds volop ruimte om je uitrol van software in te plannen en vervolgens je aandacht weer op andere dingen te richten.

Een ander ding dat nogal eens hoofdbrekens kost is het upgraden naar nieuwe versies van software die al op de computers van de gebruikers staan. (Dus iets anders dan een update.) Upgrades zijn ingrijpend, want er komt een nieuwe versie, vaak met nieuwe features op de computer van de gebruiker te staan. Maar je wilt eigenlijk dat die er zo min mogelijk van merkt, wat betekent dat op zijn minst alle instellingen en persoonlijke aanpassingen meegenomen moeten worden in de nieuwe versie – voor zover die nog relevant zijn natuurlijk. Met een goede deployment tool kun je dat instellen. En ook weer achteroverleunen, terwijl de tool zijn werk doet.

Hulp op afstand

Heeft een gebruiker een probleem? Ook dan kun je teruggrijpen naar een remote tool. De standaard Windows Remote Assistance laat je op afstand meekijken op de remote computer en desnoods de besturing overnemen. Ook hier is de oplossing prima bruikbaar als de gebruiker wél gewoon op kantoor werkt.

Het zal je niet verrassen dat Easy Software Deployment je kan helpen bij al deze zaken. Inclusief ondersteuning voor het pijnloos uitrollen van upgrades. Remote Assistance kun je zelfs direct vanuit Easy Software Deployment gebruiken.

Boek een demo

Ben je benieuwd hoe Easy Software Deployment in de praktijk werkt? Plan hier een demo in en dan laten we je graag persoonlijk zien hoe onze tool het werkplekbeheer binnen jouw organisatie veel efficiënter maakt.

Bekijk de kalender en plan een demo in!