Een cloudje hier en een cloudje daar. Veel bedrijven shoppen een beetje rond voor hun dagelijkse dosis alles-as-a-Service. Maar anno 2022 – en eigenlijk al anno 2021 – is dat niet meer handig. Je ontkomt er niet aan om meer na te denken over een meer holistische aanpak. Drie redenen waarom je vanaf nu niet meer zonder cloudstrategie kunt.

1. Iedereen werkt op afstand

Misschien niet de hele tijd, maar het heeft er alle schijn van dat alle medewerkers in ieder geval een deel van de tijd niet op kantoor werkt. Het is dus onvermijdelijk dat je een beroep moet doen op de cloud. Omdat het eigenlijk de enige goede manier is om je data te ontsluiten, applicaties beschikbaar te stellen en om alles transparant aan elkaar te knopen.

Is dat wel veilig? Jazeker. Alles wat je normaal achter een firewall of VPN zet, kun je ook in een (private) cloudoplossing kwijt. Dat neemt niet weg dat een VPN ook in een cloudstrategie nog een functie heeft. Het is namelijk een goed idee om gebruikers die op een openbare wifi-verbinding zitten, via een extra beveiligingslaag verbinding te laten maken.

2. Flexibele kosten

De cloud biedt heel veel flexibiliteit. Deze is onmisbaar als je als organisatie de komende tijd wilt groeien of de digitale transitie in wilt zetten. Neem nou het kostenaspect en als voorbeeld even een telefoonsysteem. Of je wilt of niet, het gaat hierbij vrijwel altijd om VoIP, telefonie via internet. Misschien maak je nog gebruik van een telefooncentrale met vaste telefoons, maar zodra het signaal bij jou het pand heeft verlaten is het omgezet in een datasignaal via internet. Ben je aan vernieuwing toe, dan moet je weer flink in de buidel tasten voor een nieuwe hardware-centrale en misschien nieuwe vaste telefoon.

Dus loont het de moeite om naar een cloudoplossing te kijken. Want die internetverbinding ligt er toch, dus waarom zou je niet meteen voor VoIP kiezen. Boekhoudkundig betekent dit van ‘CAPEX’ naar ‘OPEX’, en in gewone mensentaal ‘geen dure investering vooraf en alleen betalen voor gebruik’, want operationele kosten.

De telefooncentrale is natuurlijk maar een voorbeeld. Ditzelfde geldt net zo goed voor andere hardware, zelfs voor complete serverparken, met computer en al: Infrastructure-as-a-Service.

3. Gemakkelijk meebewegen

En je betaalt dus alleen voor wat je daadwerkelijk gebruikt. En dat betekent: gebruik je het niet meer, dan zeg je het op. Of je neemt extra abonnementen wanneer dat nodig is. Nemen we weer telefonie als voorbeeld, dan hoef je geen dure telefooncentrale aan te schaffen met voldoende capaciteit terwijl je op dat moment maar een paar ‘lijnen’ nodig hebt. En omgekeerd hoef je geen grotere te kopen als je bedrijf groeit. Het was nog nooit zo gemakkelijk om je organisatie op te schalen als nu. En ook net zo gemakkelijk weer in te krimpen als het even tegenzit.

Dit werkt op alle niveaus, ook met softwarelicenties bijvoorbeeld. En voor computing in de vorm van servers. Als bedrijf wordt het zo heel gemakkelijk om je strategie bij te stellen, op of af te schalen, zonder grote consequenties voor kapitaalsinvesteringen (die je zou moeten doen of al gedaan hebt).

De cloud is geen oplossing voor alles, maar wel voor heel veel. Geen bedrijf ontkomt eraan, en het is belangrijk om de cloud in te passen in je bedrijfsvoering met behulp van een gedegen strategie.

Start met een hybride cloudstrategie door het inzetten van endpoint management via Easy Software Deployment. Boek hier een demo en kom erachter hoe Easy Software Deployment jouw endpoint management moderniseert.