Innovatie is van levensbelang voor elke organisatie, van groot tot klein. Innoveer je niet, dan word je links en rechts voorbijgelopen. Sterker, omdat iedereen innoveert wil je het liefst sneller zijn dan je directe concurrentie. Drie dingen die je kunnen helpen je innovatie te versnellen.

1. De cultuur in de organisatie

Voortdurende innovatie start bij de organisatie zelf. Iedereen binnen het bedrijf moet vooruitgang ademen. Dat gaat van hoog tot laag in de organisatie, want alle radertjes moeten met elkaar samenwerken.

Een belangrijk onderdeel van de cultuur moet ook zijn dat je niet bang bent om gevestigde processen overboord te zetten. Guy Kawasaki, investeerder maar ook bekend als de man die de marketing deed voor de eerste Apple Macintosh, vertelt in zijn presentaties over de ‘koelindustrie’. In 1900 gingen mensen met paard en zaag naar de grote meren in de VS, zaagden stukken ijs uit en transporteerden dat naar de stad. Een dertigtal jaren later ontstonden er fabrieken waar ijs werd gemaakt in grote koelinstallaties. De voordelen zijn evident: je hoeft het niet over grote afstanden te transporteren en je beschikt ook in de zomer over ijs. Onder de nieuwe koelbedrijven waren geen bedrijven die vroeger het ijs uit het meer zaagden. “Als je die gevraagd had ‘hoe kun je innoveren?’ dan zeiden ze sterkere paarden, meer paarden of scherpere zagen”, vertelt Kawasaki. Toen jaren later de eerste koelkasten bij de mensen thuis kwamen te staan, waren de ijsfabrieken óók de klos, om precies dezelfde reden.

Wees dus niet bang om net een paar stappen verder te denken dan je eigen manier van werken. Wie weet zit er wel een nieuwe toepassing tussen je producten of diensten, die net zo ‘disruptive’ is als de koelkast.

En waarschijnlijk deed je dat al, maar hou vooral de ontwikkelingen in technologie in de gaten. Toen Uber in 2009 begon, was zo’n twintig maanden daarvoor de iPhone verschenen. “Op dat moment kwam alles samen”, vertelde Laurel Powers-Freeling van Uber UK tijdens een event van McKinsey in 2019. “Meer mensen trokken naar de stad en er was ontevredenheid over het openbaar vervoer. Maar als er geen iPhone was geweest op dat moment, was Uber geen succes geworden.”

2. Zoek partners

Je hoeft niet alles te kunnen als organisatie. Zeker niet als je wat kleiner bent. Jouw idee kan precies dat zijn wat, samengevoegd met dat van een ander bedrijf, hét nieuwe product wordt dat de markt gaat veroveren. Dus een partnership is helemaal geen vies woord. Integendeel: samen sta je sterker in je innovatie.

Er bestaat zoiets als ‘open innovatie’, waarbij bedrijven onderling kennis en zelfs patenten uitwisselen, al dan niet tegen betaling, zodat ze wederzijds kunnen profiteren van elkaars expertise. Uit onderzoek van de University of California, Berkeley blijkt dat bedrijven die op die manier opereren meer en sneller innoveren, gemakkelijker nieuwe business genereren en minder vaak mislukken met innovatieve nieuwe producten.

Partnerships kunnen technologisch inhoudelijk zijn, maar ook op een heel ander vlak. Bijvoorbeeld met een bedrijf dat weet hoe een markt in een bepaalde regio werkt, zodat jij daar niet het wiel opnieuw hoeft uit te vinden en eerst alle fouten maakt die al zo vaak zijn gemaakt.

3. Automatiseer

In je bedrijf is het ‘menseljik kapitaal’ misschien wel de belangrijkste bron. En dat kapitaal lijkt momenteel wel waardevoller dan ooit, want als er ergens schaarste in is, dan is het wel in goede medewerkers. Dat dreigt innovatie te stagneren, en net als met alle schaarse bronnen is het dan ook zaak om er zo zuinig mogelijk mee om te gaan. Daarom is het slim en zelfs noodzakelijk om zoveel mogelijk zaken binnen je organisatie te automatiseren.

Een interessante nieuwe trend die daarbij helpt is robotic process automation. Dat gaat om softwaretools die vooral goed zijn in het automatisch afhandelen van repeterende administratieve taken. Denk aan het openen van mails waarin een digitale facturen zitten, die vervolgens in de administratie moeten worden ingevoerd. Of het controleren van binnenkomende orders. Heel vaak zijn dit processen die in de achtergrond lopen, maar soms zijn het processen die echt een mens vervangen, compleet met ‘klikkende muis’ en toetsenbordinvoer, en dat alles op een virtuele computer. Een van de disruptieve technologieën die dat mogelijk maken is ‘low-code’. Daarmee kun je applicaties bouwen voor web of mobiel die gebruik maken van blokken die een standaardtaak uitvoeren (‘maak een record aan in de database’) en die je vervolgens met eenvoudige code aan elkaar koppelt. De verwachting is dat dit voor een revolutie gaat zorgen binnen organisaties omdat voor veel van die eenvoudige apps nauwelijks of geen developers nodig zijn.

Heb je er weleens bij stilgestaan hoeveel tijd er op de IT-afdeling gespendeerd wordt aan routineklusjes? Het verschilt per organisatie, maar de schattingen lopen uiteen van 30 tot zelfs 75 procent van de mensuren. Dat kan natuurlijk veel slimmer. Low-code speelt hier een belangrijke rol, maar ook scripttools helpen daarbij.

Een van de taken die tijdrovend zijn, is het uitrollen, updaten en onderhouden van applicaties. Met een tool als Easy Software Deployment win je het grootste deel van de tijd terug, want daarmee zet je applicaties klaar en zorg je er met een druk op de knop voor dat die naar alle computers worden uitgerold. Hetzelfde geldt voor updates. De IT-afdeling heeft daardoor de handen vrij om belangrijke bijdragen te leveren aan nieuwe innovaties.